Wie über Gebote predigen? (Antworten von Andy Stanley, Tullian Tchividjian und John Piper)

In den letzten beiden Wochen bin ich größere Strecken mit dem Auto zu meinem Schulvikariat gependelt. Währenddessen hatte ich viel Zeit, Podcast-Predigten zu hören. Interessanterweise behandelten drei Predigten grob gesagt das gleiche, zentrale Thema: Welche Rolle spielen Anweisungen, Regeln und Gebote im christlichen Glauben?

Die Antworten auf diese Frage sind dabei durchaus verschieden. Ich halte unsere Antwort auf diese Frage jedoch für ungemein wichtig. Von ihr hängt in gewisser Weise das Gelingen eines fruchtbaren Gemeindeaufbaus ab.

© Tim Reckmann / pixelio.de

© Tim Reckmann / pixelio.de

Wer theologisch etwas bewandert ist, dem kommt diese Fragestellung aus der Reformationszeit bekannt vor. Umso spannender ist es, dass dieses alte Problem aktuell in konservativ-reformierten Kreisen in den USA wieder Hochkonjunktur erhält.

Ich verfolge diese Diskussion rund um Plattformen wie GospelCoalition, DesiringGod oder Liberate mit großem theologischen Interesse. Wir können hier manches lernen.

Um einen kleinen Einblick zu bekommen, habe ich euch einmal drei kurze Ausschnitte zu dem Thema mitgebracht. Ich will sie nicht groß kommentieren. Sie sollen vielmehr als Gedankenanstoß dienen.

Tullian Tchividjian – How to be perfect

Der Enkel des Evangelisten Billy Graham ist gerade in einer Predigtreihe über die 10 Gebote. In der ersten Predigt beginnt er mit einer Grundlegung über die Funktion der Gebote. Die ganze Predigt findet sich übrigens hier.

The problem we face isn’t that the 10 commandments aren’t good. The problem that we face is that the 10 commandments are too good. […] If we take the 10 commandments seriously, what they do is destroy our ability to think of ourselves as good. They crush us. […]

The bar is set to the level of perfection, not simply progress. And so it’s only when our understanding of righteousness exceeds that of the Scribes and Pharisees (Mt 5,20) and goes beyond outer conduct, that we will see the impossibility of fulfilling the law’s demands and the necessity of receiving Christ’s righteousness. So our helplessness before the devastation of divine expectation creates the space for God’s amazing grace and the freedom that it produces.

We’re going to walk through all 10 commandments and I’m going to meticulously show you and me how we have broken every single one of them in some profound and sick ways. And then I’m going to show, as we make our way through every one of the 10 commandments, that Jesus has fulfilled everyone on your behalf.

Andy Stanley – The role of rules

Jüngst erschien auf dem Podcast von Andy Stanley ebenfalls eine Predigt zur Funktion religiöser Regeln. Hier ein Link zum gesamten Vortrag.

The 10 Commandments were a confirmation of, not a condition of Israel’s relationship with God. […] And it didn’t have to be this way. It could have been completely conditional. But in the very beginning, as far back as we can go, God made it clear to the nation of Israel: “You are my people, even though you haven’t done a thing to deserve it. And now that we have established the relationship, I want to teach you how to live together and how to live under my authority.”

John Piper – Are you worthy of Jesus?

Auch wenn es nicht direkt um die 10 Gebote geht, so nahm John Piper doch kürzlich zu jener Diskussion um Gebote und Heilung Stellung. Hier findet sich der gesamte Vortrag.

In Matthew 10:37-38 Jesus says, “Whoever loves father or mother more than me is not worthy of me and whoever loves son or daughter more than me is not worthy of me.” […] This is not a standard held up to show that no one can reach it. This is a straightforward demand and expectation from Jesus: love me more than you love anyone, or you are not my disciple; and you are not worthy of me. […]

So what does it mean to be worthy of Jesus, to walk worthily of the gospel, and our calling, and the Lord, and the kingdom? In all these passages being “worthy” is something expected and necessary in the Christian life. It’s not the imputed righteousness of justification. It is not an unreachable ideal held up simply to make see we can’t be worthy.

[…] The key that unlocks this mystery is found in the phrase, from both John the Baptist (Matthew 3:8) and Paul (Acts 26:20), “Bear fruit worthy of repentance.” This cannot mean “Bear fruit that deserves repentance.” The repentance is already there. It comes first: “Repent and turn to God, performing deeds in worthy of repentance” (Acts 26:20). The repentance is the tree; the worthy deeds are the fruit. Fruit does not earn, or merit, or deserve its appearance on the tree. […]

What is repentance? Repentance is the turning to God as supremely valuable away from all else as supremely valuable. Repentance is the change of mind and heart that results in valuing God above all other things and all other persons. That turning. That change. That repentance is beautiful. This is what humans were made for. This is worthy. That is, it is a suitable, fitting, appropriate correspondence to God’s supreme worth.

Then this inner treasuring of God above all things bears fruit in thoughts and emotions and deeds. And these deeds — this fruit — point to the supreme worth of God. And so they too, in all their imperfection, are worthy. They are suitable, fitting, appropriate expressions of the beauty of repentance, which is a suitable, fitting, appropriate response to God’s infinite worth.

[…] In every case, our worthiness is not our deserving or meriting or earning, but rather our seeing and savoring something of infinite worth, and our preferring that worth above all things.

Ich finde es enorm hilfreich, diese drei Ausschnitte einmal auf bestimmte Aspekte hin abzuklopfen und das gemeinsam zu diskutieren:

Frage: Siehst Du mehr Gemeinsamkeiten oder Unterschiede? Worum geht es wirklich? Wem stimmst Du am ehesten zu? Wie sähe Deine eigene Antwort aus? Ist die Frage wirklich wichtig? Ich freue mich über einen Kommentar!

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